Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM
VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2016/25)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık
sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere,
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek tarım danışmanı ile kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye
başvuracak kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri,
desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin geri
alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ve cezai sorumluluklara ilişkin
usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım
Kanununun 9 uncu ve 23 üncü maddeleri, 7/9/2016 tarihli ve 2016/9152
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Karar ile
değişik; 25/4/2016 tarihli ve 2016/8791 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar
ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı
AKS’den alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların
Arılık ve Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından
tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş.
Şube Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar
Dairesi Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS) : Tarımsal Yayım
ve Danışmanlık Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya
ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014
tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi
Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile
tarımsal desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri
tabanını ve buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2016
yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan
belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi:
2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi
Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve
işletmelerin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin
kayıt altına alındığı TÜRKVET veri tabanını,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her
ilde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011
tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi
Türü Hayvanların Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine
göre oluşturulan kayıt sistemini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına
alınan ziraat odası ve üretici örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile
merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS):
Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika
bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile
tanımlanıp veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri
içeren ve bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre
kişilere verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
p) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
r) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kooperatif ve birlikleri,
s) Su ürünleri kayıt sistemi
(SKS): Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri
tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı,
izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt
sistemini,
ş) Su ürünleri yetiştiricilik
belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
t) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
u) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil
toplum örgütleri ve ziraat odalarınca tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi,
teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
ü)Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme,
depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
v) Tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara sunduğu tarımsal
danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
y) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
z) Üretici örgütleri: Yetki
belgesine sahip, tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici
ve üretici birlikleri ile bunların üst birliklerini,
aa) Yerleşim yeri adresi:
23/11/2006 tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe
konulan Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan
yeri,
bb) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi:
Kişinin yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
cc) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte
belirlenen şartları yerine getiren kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
çç) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
dd) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve
6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel
Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak
tarımsal işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan
kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine
ve/veya Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini
sağlamak:
1) Örtü altında en az üç dekar alanda
üretim yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim
yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar
veya yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz
dekar, suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az
elli baş sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana
sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı
kolonisine sahip olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde;
yumurta üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, birinci fıkranın
(b) bendinin (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen
işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak.
(2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin
istediği bilgi ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar,
sorumlulukları, tarımsal danışmanlık hizmeti ve giderler
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında bünyelerinde tarım danışmanı
istihdam eden ve Ek-12’de yer alan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde
İstihdam Edilecek Tarım Danışmanları Kotasındaki ziraat odaları ve üretici
örgütleri tarımsal danışmanlık hizmeti verebilir.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal
işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası
taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2015 yılı TYDD’den faydalanmamış olan tarımsal işletmelerin
sözleşmeleri, 31/12/2016 tarihini de kapsamak kaydıyla geçerli olur. Bu Tebliğ
yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2015 yılı TYDD’den faydalanmış olan
tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi tarihinden
başlayarak en az on iki aydır. Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış
ve 2015 yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri
2015 yılı TYDD hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa
sözleşmeleri geçerli olur.
d) Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı
ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına
karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak
suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır
bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının ölüm, sürekli hastalık, doğal
afetler, evlilik, boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü
yerine getirme ve kamuda görev alma sebeplerinden dolayı görevinden ayrılması
halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen
tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda
Bulunan Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri,
sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe
müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il
müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden
dolayı, tarım danışmanı sertifikasının geçici iptali veya tarım danışmanı
sertifikasının iptali nedenleri ile bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet
sunumu içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek olan tarım danışmanının sertifika bölümü, sertifika türü ve
sertifika bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi
Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. 2015
yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve halihazırda tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları bu hükmün dışındadır.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluş ile tarım danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin
süresi yirmi dört aydan az olamaz. 2015 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen
tarım danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i)Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık
hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) Bu Tebliğ kapsamında il/ilçe düzeyinde,
ziraat odası ve üretici örgütlerinde istihdam edilecek tarım danışmanı sayısı
Ek-12’de belirtilen sayıyı aşamaz.
k) Dördüncü fıkrada yer alan tarımsal
danışmanlık hizmet giderlerine ait fatura ve diğer belgeler kuruluşta muhafaza
edilerek denetimlerde ibraz edilir.
l) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal
işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet
sunamaz.
m) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu ve
kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde meydana gelen
eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile Uygulama Esaslarında
belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti
sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu edilemez.
(3) Kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak
kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu
Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik
komitesi Uygulama Esaslarında belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu
Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında
azaltabilir.
b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal
danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az olmamak
üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi kursu, çiftçi
inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür ve afiş hazırlar. Bu faaliyetlerden
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu
faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde
kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları
seçilirken il yayım programları dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek
faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu
belirlemeye yetkilidir.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına Bakanlık
uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında
çiftçileri bilgilendirir.
(4) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri
aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
(5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal
işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir.
Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir.
(6) Bitkisel üretim yapan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir:
a) Bakanlık görev alanına giren konularda,
hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile
ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide
kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern
sulama sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım
- İyi Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım
yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak. Toprak analizi sonuçlarına göre gübre
kullanımı konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve
özendirmek.
c) Tarımsal desteklemeler, kredi ve
hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek,
hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile
işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
(7) Hayvansal üretim yapan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme
danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır:
a) Bakanlığın görev alanına
giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı
kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve
sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek
bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili işletme ve
hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun
eğitim durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe
takıp veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin
sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe
müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon,
karantina ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak,
bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen
talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve
benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil
durumlarda (hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe
sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun
olarak bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe
sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
(9) Kuruluşlarda çalışan tarım
danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere göre
vize ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme
imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur.
Komisyonun oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler
öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince
yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre
denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile
ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az %25’i
ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal
işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal
işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi
görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı %20 ve üzerinde olduğunda ceza işlemleri
uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde
değişiklik yapmaya yetkilidir.
f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz
rapor tutulan kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate
alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu maddesine
göre yapılır.
g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme
işlemi tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci
sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli
soruşturma bulunan kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet
bulunan kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu
kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu
tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak kuruluşlar ve istenecek belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelerine
istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kuruluşlar adına
başvuru yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır:
a) Ziraat Odası Başkanı.
b) Birlik Başkanı.
c) Kooperatif Başkanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler
aşağıdadır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname ile Ek-2’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği
Başvurusunda Bulunan Kuruluşa Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler
doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal
işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak üzere,
Ek-3’te yer alan icmal.
c) Her tarımsal işletme için, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi.
ç) Ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK
prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
d) Ziraat odası ve üretici örgütlerinin
vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge.
e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği
işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya
birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin
il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti.
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan
belge/liste.
7) Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS)
kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için,
etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını
gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi.
9)Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403
sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı
Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında
arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı
hallerde, il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye başvuran kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer adres
belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı maddenin
ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi aynı olur.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin hususlar aşağıdadır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kuruluşlar,
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren yirmi gün içerisinde istenen belgeler
ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu
yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne ayrıca
başvuru yapılır.
b) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden itibaren beş
gün içerisinde bilgi sistemine kayıt edilerek, il müdürlüğüne gönderilir. İl
müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ
Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet
Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak TYDD’ye son
başvuru tarihinden yedi gün sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller
beş gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati
tutanağa bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş
gün içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır
ve kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7
icmalleri alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler
doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve
herhangi bir hak doğurmaz.
c) Tarımsal işletme birden fazla kuruluştan
hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu,
işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık hizmetinin
uyumu, tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi,
sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği
bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kuruluş icmaller askıya çıkmadan önce
Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler
belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği
Ek-3’teki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve
Ek-3’teki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz.
ç) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme
tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve
indirme işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir. Son
başvuru tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi halinde son başvuru tarihi
resmî tatili takip eden ilk iş günüdür.
d) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmali,
itirazların değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde yazılı olarak
Başkanlığa gönderilir.
e) Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden
sonra askı süresi içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen
değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının
(a) bendinde belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD
ödemesine esas olmaz.
f) TYDD’ye başvurmuş olan kuruluşlardan,
il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için toplam TYDD
tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan
dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce uyarma cezası
alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40 oranında
azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kuruluşlar il/ilçe icmalinden
çıkartılır.
g) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
herhangi bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri
yapılmadan önce tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten
itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş
dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi
aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 31/12/2016 tarihinde ve bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali
Başkanlığa gönderilmeden önce tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan
kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler
aracılığı ile 31/12/2016 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün açtığı
hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat mektupları
muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi
uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) Teminat mektuplarının toplam tutarı,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
ç) Birinci fıkranın (f) bendinde belirtilen
ceza oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri
hazırlanır. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimi
müteakip, 31/12/2016 tarihinden önce ve bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
on ikinci ayın sonunda bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere
kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün
içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün
içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında
uyarma veya kınama cezası uygulanan kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kuruluşa
tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz
olması halinde ise Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine
göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre
Başkanlığa gönderilir.
d) Geri ödemesi olan kuruluşların
icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşa, 10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet
sunumu tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali
ve Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan Tarım
Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara
Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak
üzere Başkanlığa gönderilir.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form ve
raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme icmalleri
düzenlenmez.
g) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan
il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
ğ) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli
kaynağın bankaya aktarılmasını müteakip, Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) TYDD’ye başvuran kuruluşlara,
Uygulama Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü maddenin birinci
fıkrasının (j) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi ve hizmet sunması
koşulu ile bir tarım danışmanı için 30.000 TL tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve
bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla
beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Her kuruluşa bir tarım danışmanı için
yıllık 30.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak
kaydıyla, 31/12/2016 tarihinden sonra ve bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
on ikinci ay sonunda iki dilim halinde 15.000 TL ve 15.000 TL olarak Bakanlıkça
belirlenen tarihlerde ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna
göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2016 yılı bütçesinden karşılanır.
Kaynak yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl
bütçesinden yapılır.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu
durumdaki kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna
ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana
kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar
için, yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde
faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluştaki kadın tarım danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile
belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun
talep etmesi durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en
az 36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa bu tarım danışmanı için 20.000 TL
ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki
görevleri yapar:
a) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü
tedbir ve kararı alır.
b) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni
faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir.
c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
ç) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere
gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü
başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir.
d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı
beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya
yetkilidir ve alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı
ile ilgili mercilere girişimde bulunur.
e) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme
programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca,
gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili
Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin
uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar
almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve
yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık
yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından
yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve
denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin,
bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit
edilmesi halinde, bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç
duyurusunda bulunulur. Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal
işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca
değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kuruluşlar
TYDD ödemesinden faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti sunanlar.
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında
belirtilen kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte, 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere
başvuru yapan kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz
edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak
üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi
birinden men edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu
tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar.
f) Ek-12’de yer almayan kuruluşlar.
g) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve iptali cezası hali hazırda
devam eden kuruluşlar.
ğ) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal
edilen kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın
verildiği tarihten sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka
kuruluşlar.
h) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı
belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip
olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti
alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar.
ı) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha
az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar.
i) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki
aylık hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
j) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım
danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, Uygulama Esaslarında
belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak ölüm hali hariç %20’nin altına
düşen kuruluşlar.
k) Tarım danışmanının aylık bazda maaş
dekontu ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe
müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kuruluşlar.
l) Tarım danışmanı istihdam etmeyen
kuruluşlar.
m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğde belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kuruluşlar.
n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu
Tebliğde belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
göndermeyen kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın
iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir
dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü
maddesi hükümlerine göre geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan iki kez
kınama ve üstü ceza alan kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu
tarımsal işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen azami
işletme sayısı esas alınarak ölüm hali hariç % 20’nin altına düşen
kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
iptali cezası alan kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın
verildiği tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlara ödenen yılı TYDD.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya
Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında
yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarma cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %10’u,
kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %20’si, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %40’ı
birinci dilim ve ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış
ise bu kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
d) 13 üncü maddede yer alan kuruluşlara
yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini
takiben tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi
geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile
birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan
tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen
TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan
mahsup edilir.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili
merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere esas teşkil eden belgelerin
kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek
haksız yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve
kullanan kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle
yapılan ödemeler hariç olmak üzere, bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız
yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü
maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına
açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 16 – (1) 4/7/2014 tarihli ve 29050 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2014/15) yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım
ve Hayvancılık Bakanı yürütür.